Τάλως Φουράκης, ο συγγραφέας του βιβλίου «Προμηθεϊκά Δεσμά», που… αλλάζει τη Μυθ-ιστορία μας! - ΚΟΝΔΥΛΟΦΟΡΟΣ

ΚΟΝΔΥΛΟΦΟΡΟΣ

Ειδήσεις και Νέα από την Ελλάδα και τον Κόσμο.

Breaking





Πέμπτη, 19 Σεπτεμβρίου 2019

Τάλως Φουράκης, ο συγγραφέας του βιβλίου «Προμηθεϊκά Δεσμά», που… αλλάζει τη Μυθ-ιστορία μας!

Οι Εκδόσεις Τάλως Φ σας παρουσιάζουν το νέο τους βιβλίο: Προμηθεϊκά Δεσμά, Ενός Άλλου Προμηθέα Που Ποτέ Δεν Σου Είπαν.

Το βιβλίο έρχεται μέσα από μια παράθεση πηγών να αναδιατυπώσει αυτά που ξέραμε, για τον Προμηθέα και την Μυθ-Ιστορία του. Είναι μια μελέτη για τον άγνωστο Προμηθέα που νομίζαμε πως ξέραμε.

Έως τώρα ξέραμε έναν Προμηθέα που έφερε την φωτιά στους ανθρώπους, αλλά τα πράγματα ίσως να είναι πιο σύνθετα. Γιατί η βασική γνώση για τον Προμηθέα ήταν μόνο από την τραγωδία του Αισχύλου, Προμηθέας Δεσμώτης, ενώ η ενδελεχής έρευνα του Τάλου Φουράκη, συνθέτει κι αναλύει μια πλειάδα πηγών, από τις οποίες προκύπτουν μια σειρά από… «μυστήρια» συμπεράσματα, που μάλλον προκαλούν ακόμα περισσότερα ερωτήματα για την εμβληματική αυτή μορφή της ελληνικής Μυθολογίας.

Ποια η σχέση του Προμηθέα με την κρεατοφαγία, που εισήχθη στην ανθρωπότητα, κατόπιν άδειας των Θεών; Και κυρίως, τι συνέβη στην Άορνο Πέτρα, στο σημερινή Πακιστάν, στην τοποθεσία όπου υποτίθεται τιμωρήθηκε ο Προμηθέας;

Γιατί, και πώς προκύπτει, ότι ο Μέγας Αλέξανδρος έδωσε μια… «άχρηστη» μάχη εκεί, σε ένα άγονο φαράγγι, με μια… αρχέγονη φυλή που ζούσε στα έγκατα της Γης;

Το Hellenic Daily News συνάντησε τον Τάλω Φουράκη και είχαμε μια μακρά συζήτηση για το βιβλίο του.



Τάλω, ποιο ήταν το έναυσμα, να γράψεις αυτό το βιβλίο;

Έ
κανα μια θεατρολογική μελέτη για τον Προμηθέα και αυτή είναι η προσέγγισή μου. Συγκέντρωσα πάρα πολλές πηγές και διαπίστωσα ότι όλα αυτά συνδέονται με διάφορες παράλληλες ιστορίες και Μυθιστορηματικές πηγές, για τις οποίες δεν δίνουμε πολύ βάση.

Όπως για παράδειγμα το θέμα της κρεατοφαγίας, ή το θέμα τουπυρός. Ή της Άορνου πέτρας και το ταξίδι του Μεγάλου Αλεξάνδρου σε αυτήν.

Ο Προμηθέας που ήταν ένας Τιτάνας, και βασικό πρόσωπο της Μυθολογίας, παρουσιάζεται εντόνως στο γεύμα της Μηκώνης στον Ησίοδο, να συντρώγει με τον Δια και τους Ανθρώπους.

Κατά την διάρκεια του γεύματος τους ο Προμηθέας δίνει τα κόκκαλα και το λίπος μιας αγελάδας στον Δια και στην διαδικασία αυτή κλέβει και το πυρ. Το αντιλαμβάνεται ο Δίας και τον λέει αγκυλομήτη, δηλαδή ότι έχει περίεργο νου (ύπουλος, διεστραμμένος στις σκέψεις ή στις προθέσεις του, πονηρός, πανούργος).

Αυτά μας αναφέρει ο Ησίοδος. Ο Αισχύλος στην τραγωδία του Προμηθέας Δεσμώτης βλέπουμε ότι κάνει ένα μεγάλο δώρο για την ανθρωπότητα με τα έργα του και συνεχίζει την Μυθιστορηματική γραμμή, άλλα δυστυχώς δεν έχουμετις άλλες τραγωδίες σωζόμενες που είναι ο Προμηθέας Πυρφόρος και ο Προμηθέας Λυόμενος, οπότε αντλούμε από τις περιμετρικές πηγές, όπως από τον Ησίοδο και τον Πλάτωνα, τον Σταγειρίτη, τον Πλίνιοτον Πρεσβύτερο, τονΦιλόστρατο κ.α. Αυτές είναι οι βασικές μας πηγές που μαθαίνουμε για τον Προμηθέα.

Δικαίως έχουμε δεχτεί πως ο Προμηθέας είναι ο δημιουργός της ανθρώπινης φυλής, και του χρεώνουμε αυτό. Θεωρείται ότι είναι ο δημιουργός των ανθρώπων στο στοιχείο της ύλης, όπου ζούμε αυτή τη στιγμή.Κατά την γνώμη μου ο Προμηθέας είναι αυτός που εγκλώβισε την ανθρωπότητα στην ύλη.

Βεβαίως στον Ησίοδο ο Δίας αναφέρεται ο γενάρχης των Θεών και ανθρώπων, και εγώ κλίνω προς αυτή την εκδοχή. Να σας παραθέσω από τον Ησίοδο: Το συνετό το Δια, πατέρα Θεών και ανθρώπων. (Βλέπε Θεογονία 475).



Στο βιβλίο έχεις μια αναφορά για την σχέση της Αντιγόνης και του Προμηθέα.

Στον Προμηθέα Δεσμώτη εμφανίζεται ως κυρίαρχο προσώπω η Ιώ, που την ερωτεύεται ο Δίας, αυτή περιπλανάται σε όλο τον κόσμο και συναντάει τον Προμηθέα. Αυτή έχει 7,5 γενιές απόσταση από την Αντιγόνη, οπότε κατά κάποιο τρόπο συνδέεται ο Προμηθέας και η Αντιγόνη.Κατά την γνώμη μου είναι η αντί του γένους της και για αυτό λέγετε Αντι-γόνη. Το αναφέρω αυτό γιατί θα μας απασχολήσει σύντομα…

Δεν θεωρείς πως αυτά που λες για τον Προμηθέα είναι λίγο έως πολύ παρακινδυνευμένα;

Επειδή υπάρχουν στερεότυπα υπέρ του Προμηθέα, ότι τον αδίκησε ο Δίας… Προβληματίστηκα και γιατί να του φερθεί έτσι ο Δίας. Ο Λόγος είναι, πρώτον γιατί έκλεψε το πυρ και όχι την φωτιά όπως κακώς αποδίδουν οι ¨αποδοτές¨ των αρχαίων κειμένων,άλλο πυρ και άλλο φλοξ.Δεύτερον και βασικό ο Προμηθέας παίρνει το όνομα αυτό, που σημαίνει προμανθάνω, μαθαίνω από πριν, Προμηθεύς, προνοητικός, προσεκτικός. Άρα ήξερε τι θα γίνει και τα ανέμενε. Αυτό σας το δείχνει και στην σωζόμενη τραγωδία (Προμηθέας Δεσμώτης) που έχει το χάρισμα να βλέπει το μέλλον της Ιούς.

Μάλιστα στα καθαρά ιστορικά θέματα που αναφέρεσαι, θες να μας πεις.

Ένα άλλο καθαρά ιστορικό κομμάτι της ιστορίας του Προμηθέα είναι η σχέση με τον Μέγα Αλέξανδρο.

Είδα λοιπόν ότι ο Μέγας Αλέξανδρος πήγε στην Άορνο Πέτρα για να κλείσει τις πύλες… (στη Σκυθία, νότια του Πακιστάν). Pirsar η σύγχρονη ονομασία.

Στις περιγραφές του Προμηθέα Δεσμώτη είναι γκρεμός και φαράγγι. Στη μάχη του Μέγα Αλέξανδρου περιγράφει ένα φαράγγι με ένα μεγάλο υψόμετρο. Εκεί ο Μέγας Αλέξανδρος έδωσε μια περίεργη μάχη. Γιατί πήγε να τον καταλάβει; Δεν είχε καμία στρατηγική αξία.

Όταν την κατέλαβε την Άορνο Πέτρα έκανε θυσία στον Ηρακλή… Όπως αναφέρεται στον Απολλώνιο τον Τυανέα, ο Ηρακλής δεν κατέλαβε την Άορνο Πέτρα… Ο Μέγας Αλέξανδρος έκανε θυσία σε αυτόν γιατί του έδωσε τη δυνατότητα να την καταλάβει…

Για ποιον λόγο;

Αυτό εξηγούμε στο βίβλο… Κατά την εκδοχή μας, πήγε να κλείσει κάποιες πύλες… Θεωρούμε ότι στην περιοχή αναδύονται κάποιες περίεργες φυλές, όπως αναφέρει ο Άγιος Ανδρέας ο Σαλλός και ο ιστορικός Καλλισθένης, ο Ηρόδοτος αλλά και ο Κτησίας, οι οποίοι τα αναφέρουν ξεκάθαρα αυτά, πως εκεί ήταν κάτι περίεργο, το ξέρω πως ακούγετε τρελό αλλά αν απλά τα διαβάσουμε και τα συνδυάσουμε θα δούμε πως για κάποιο λόγο γίναν όλα αυτά.

Γιατί να βάλουν εκεί τον Προμηθέα, γιατί; 30.000 έτη (Βλέπε Υγίνου περί αστρονομίας). Μετά πήγε ο Μέγας Αλέξανδρος και… Τι μας αναφέρει ο Φιλόστρατος στον βίο του Απολλώνιου του Τυανέως.Αυτοί έγραψαν χρόνια μετά τον Μέγα Αλέξανδρο και δεν αναφέρουν πηγές…

Ο Ηρόδοτος πάντως αναφέρει το ίδιο πράγμα για τις φυλές εκεί που αναδύονται…

Θα ήθελα να μας πεις και για το θέμα της κρεατοφαγίας που αναφέρθηκε ποιο πριν.

Στο βιβλίο επιμένω ότι ο Προμηθέας έφερε το πυρ, βλέπουμε κι αναλύω το θέμα της κρεατοφαγίας, και για ποιον λόγο τότε εισήχθη η κρεατοφαγία… πριν τις αναφορές αυτές δεν υπήρχε κατανάλωση κρέατος. Ακούγετε τρελό αλλά από την μελέτη και από τις πηγές που βρήκαμε δεν υπήρχε κρεατοφαγία πριν την κλοπή του πυρός από τον Προμηθέα, τις πηγές τις παραθέτουμε στο βιβλίο.

Σύμφωνα με τον Αθανάσιο Σταγειρίτη, υπήρχαν θυσίες ζώων, αλλά δεν τα τρώγανε… Ο Προμηθέας ζήτησε την άδεια από τον Δία. Και ο Πλίνιος ο Πρεσβύτερος το αναφέρει ότι ο Προμηθέας σκότωσε πρώτος βόδι. Όλα αυτά είναι συμβολικά και ο αποσυμβολισμός είναι η δημιουργία του ανθρώπου στον κόσμο της ύλης. Στο βιβλίο βλέπουμε μια άλλη ματιά για τον συμβολισμό της κρεατοφαγίας ως στοιχείο της ύλης – ηθικής μέσα από τα ματιά του Πλουτάρχου και του Άρατου.

Φυλλομετρώντας τα κεφαλαία βλέπω, ένα «Ο Προμηθέας λύθηκε ΠΟΤΕ από τα δεσμά του», τι θες να πεις;

Με τον Προμηθέα ταξίδεψα σε κάποιες πηγές, που συγκρατήθηκα να μην αναφερθώ… Διαπίστωσα μια μεγάλη σύνδεση με άλλες θρησκείες και κουλτούρες, όπως με τη σκανδιναβική μυθολογία αλλά και την Παλαιά Διαθήκη… Αλλά δεν ήθελα να τα καταγράψω αυτά και ούτε να εντείνω τις εντάσεις που θα μπορούσαν να προκληθούν… Διότι θα έσπαγαν κάποια κατεστημένα. Αλλά σε εσένα θα πω, πως ο Προμηθέας δεν απελευθερώθηκε όπως ξέρουμε, αλλά είναι σε έναν τόπο εξορίας, όπως λέω στο βιβλίο σε ένα τόπο α-τόπο βλέπε Προμηθεϊκά Δεσμά (σελίδα 63-65). Έχει μια άμεση σχέση και παραλληλισμό με το μήλο…

Γιατί Προμηθεϊκά δεσμά;

Διότι θεωρούμε ότι αυτός μας δέσμευσε στην ύλη την οποίαζούμε, στο σήμερα… Μερικοί που λατρεύουν τον Προμηθέα μπορεί να διαφωνήσουν με το βιβλίο, και είναι λογικό, απλά έχουμε τις πήγες ως στοιχείο αναφοράς.

Το γεύμα της Μηκώνης είναι η τελευταία φορά που βλέπουμε τους Ανθρώπους να συντρώγουν μαζί με τους Θεούς. Μετά από εκεί και με την κλοπή του πυρός, χάνεται ο δεσμός Θεών και ανθρώπων…

Μέσω του Προμηθέα λοιπόν, εισήλθαμε στον βίο, που ενέχει τη βία, τη βία της επιβίωσης… Κατά κάποιον τρόπο, από αυτόν έχουμε τα δεσμά μας και χάνουμε τη θεϊκή μας φύση.

Δηλαδή χαιρόμαστε τα δεσμά του βίου…

Ποιος είναι ο σκοπός σου;

Ο σκοπός μου είναι να αφήσω τον αναγνώστη να ταξιδέψει με τα κείμενα τα οποία παραθέτω, να αναζητήσει ο ίδιος τις πρωτότυπες πηγές και να συνδέσει αυτός τις ιδέες και τις γνώσεις του και να καταλάβει αν αυτά που θα διαβάζει στο βιβλίο τον ικανοποιούν ή όχι.

Ίσως και να γνωρίσει έναν άλλον Προμηθέα που ποτέ δεν αναζήτησε…

Ίσως να μην είναι ο απολυτά αδικημένος, αλλά να έπρεπε να παίξει έναν ρόλο, που ήταν προορισμένος να τον κάνει… για να γίνει κάποιο άλλο σχέδιο.

Βλέποντας το βιβλίο σου, έχεις μεγάλη αναφορά και ερώτημα για τον Μέγα Αλέξανδρο, δηλαδή, τι θες να πεις, πώς γνώριζε κάτι;

Ίσως και να μην έπρεπε να βρεθεί τι έκανε εκεί ο ΜέγαςΑλέξανδρος, διότι αν βρισκόντουσαν αναθήματα και κείμενα για το τι συνάντησε εκεί ο Μέγας Αλέξανδρος… Ίσως να υπάρξει αναδιάταξη της οντολογίας και της γνώσης που έχουμε σήμερα… Ίσως να μην είμαστε ακόμα έτοιμοι να το γνωρίσουμε αυτό…

Αυτά που λέμε βασίζονται όλα σε πηγές… Ίσως συντάραζαν τη γνώση μας για την ιστορία της ανθρωπότητας…

Δεν μπορούμε να πούμε ότι τον Ηρόδοτο τον αποδεχόμαστε επιλεκτικά, κι απορρίπτουμε κάποια άλλα…

Η σύνθεση όλων αυτών είναι η προσωπική μου θέση στο βιβλίο. Δεν θεωρώ ότι φέρω την απολυτότητα. Βασίζομαι όμως σε πολύ σοβαρή κι αδιαμφισβήτητη βιβλιογραφία.

Ποιος είναι ο επόμενος στόχος, όχι εκδοτικά αλλά συγγραφικά;

Επόμενος στόχος να ασχοληθώ με τον Θηβαϊκό κύκλο που συνδέεται και με τον Προμηθέα.

Αν και κατάγομαι από την Κρήτη, θα παραδεχτώ ότι μεγάλο μέρος της Μυθ-Ιστορίας ξεκινάει από το Άργος.Από εκεί ξεκινάει και τελειώνει στη Θήβα.

Από πολύ μικρός λόγω του πατέρα μου, παρακολουθούσα Τραγωδίες. Από τότε πήγαινα στην Επίδαυρο… έντονες μνήμες. Μια τραγωδία δεν στέκεται ποτέ μόνη της… όλα συνδέονται με άλλα γεγονότα, με τη Μυθ-Ιστορία… είναι σαν να βλέπεις ένα σήριαλ και αν ανατρέξεις σε άλλα γεγονότα πιο πίσω, να καταλάβεις πολλά περισσότερα…

Ο πατέρας μου από αυτόν το πήρα, είχε συνδυαστικές γνώσεις από διάφορα στοιχεία. Να πλέκει τη γνώση και να την αναλύει…. Έβλεπε γύρω από τον μύθο, όχι απλά τον μύθο. Συνέθετε και ερμήνευε. Είχε δημιουργήσει μια γιγαντιαίαβάση που κληρονόμησα, και σε αυτή βασίζομαι και για αυτό μου είναι εύκολο να ανατρέχω…

Είναι εσωτερική μου ανάγκη να συνεισφέρω κι εγώ σε αυτό που έκανε… η ιδέα για την προσέγγιση αυτή του βιβλίου στον Προμηθέα ξεκίνησε από αυτόν…

Εκδοτικά έχεις εκδώσει την Εγκυκλοπαίδεια του Ηλίου, γιατί το έκανες;

Η εγκυκλοπαίδεια του Ηλίου… όσο θυμάμαι τον εαυτό μου, ο πατέρας μου πάντα είχε ανοιχτούς στο γραφείο του κάποιους τόμους… με αυτή μεγάλωσα κι εγώ. Μεγαλώνοντας κατάλαβα ότι είναι η απόλυτη γνωσιακή πύλη. Διαπίστωσα ότι είναι πολύ δύσκολη η απόκτηση και των 30 τόμων. Συνεργάστηκα με το Ίδρυμα μετά από χρόνια και μετά από τεράστιο αγώνα, τη διαμόρφωσα, μαζί με τους συνεργάτες μου, σε ψηφιακή και σύγχρονη μορφή για να την έχει οποιοσδήποτε.

Ψηφιοποιήσαμε τις 19.000 σελίδες της 30τομης σε μια φόρμα ενός υπολογιστή και τώρα έρχεται στην οθόνη μας όποιο λήμμα αναζητήσουμε, εύκολα και απλά.

Αυτή είναι μια πραγματική προσφορά γνώσης. Ειδικά στο διαδίκτυο που αναρτάται ότι σαχλαμάρα υπάρχει και περνάει σαν γνώση…

Αυτό το θεωρώ πραγματική προσφορά.

Εκτός από τα χιλιάδες λήμματα, όλα έχουν τόση μεγάλη ακρίβειαανάλυσης και επιστημονικής τεκμηρίωσης… για μένα τόση σοβαρότητα έχει ο Πυρσός και η Εγκυκλοπαίδεια του Ηλίου.

Πότε σταμάτησε να εκδίδεται;

Σταμάτησε το 1987 ενώ φτιαχνόταν, εκδιδόταν από το 1950. Τώραδεν κυκλοφορεί, μόνο η ψηφιακή μορφή και το επίτομο της εγκυκλοπαίδειας σε χάρτινη μορφή, δύο τόμοι.

Το φωτεινό παράδειγμα και ο προσωπικός αγώνας του Ιωάννη Πασσά…

Και το προσωπικό μου στοίχημα να καταφέρω να την εκδώσω, ψηφιακά αυτή την εποχή, όπως και το έκανα, ήταν μια εκδοτική τρέλα…

Το λήμμα φρόνησις για παράδειγμα στην εγκυκλοπαίδεια του Ηλίου, καλύπτει μια κόλλα Α4 και 9 σελίδες πυκνογραμμένης ανάλυσης.

Σε μια εποχή πληροφόρησης και όχι γνώσης και ενώ έχουμε την τάση να αγνοούμε αυτά τα στοιχεία και όσα μας οδήγησαν στον Διαφωτισμό… και στην έξοδο από το μεσαίωνα… ίσως αυτή η προσφορά να βοηθήσει στον απεγκλωβισμό από τον πνευματικό μεσαίωνα.



www.talosf.gr




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ο Κονδυλοφόρος σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών. Μπορείτε να προβείτε σε σχόλιο παρακάτω...

Υγεία - Βότανα - Διατροφή